30 januari 2011

olé guacamolé

Ik ben momenteel de groenten receptenbundel van de Groene Dag aan het vertalen in het Engels. Na het vertalen van al die lekkere sausreceptjes had ik zin om nog eens guacamole te maken. Simon is niet zo zot van avocado en ik eet die dan meestal gewoon zo want dat is ook heel lekker natuurlijk. Josiah die is wel verlekkerd op avocado en eet iedere avond 1/2 avocado met een tomaat en wat komkommer. Hij heeft al maanden niets meer gegeten met een lepeltje. Ik bied hem iedere keer als ik een papke of smoothie maak wel een lepeltje aan maar dan perst hij zijn lippen dicht. Toen ik de guacamole maakte liet ik hem eens proeven en wonder boven wonder wou hij het wel. Dus nu mix ik hem 's avonds zijn avocado/tomaat en komkommer (wel niet te fijn zodat er nog brokjes inzitten).
Josiah zag er nadien weer lief uit. We hebben nu ook een andere eetstoel geleend want zijn nieuwste truck was om eruit te klimmen.



Guacamole
2 gepelde en ontpitte avocado's
1 verse tomaat of 6 zongedroogde geweekte tomaatjes
1 eetlepel citroensap
1 eetlepel tamari
1 eetlepel tomaatje toe of andere gedroogde kruiden
verse kruiden: basilicum, bieslook, peterselie, marjolein

Breng alle ingredienten in de bekermixer en mix. Niet te lang mixen als je het graag een beetje grof hebt. Je kan ook de avocado met een vork prakken en dan tamari, tomaatje toe en citroensap toevoegen, Versnijd de tomaatjes heel fijn. Vermaal de verse kruiden met het kruidenmolentje en meng alles goed onder elkaar.

Hier ook nog een andere variant
2 gepelde en ontpitte avocado's


1 theelepel zeezout
2 eetlepels citroensap
1/4 kop ajuin
1 tomaat
1/2 kop vers korianderblad (Marokaanse peterselie)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten